nowości w bibliotece

08.2018

IDIOTA

autor: DOSTOJEWSKI FIODOR

autor adaptacji: BEDNARCZYK JOANNA, MIŚKIEWICZ PAWEŁ

autor przekładu: JĘDRZEJEWICZ JERZY

rodzaj utworu: inne

klasyfikacja gatunkowa: SCENARIUSZ

łączna obsada: 15

liczba ról męskich: 10

liczba ról żeńskich: 5

liczba stron: 92 s. ;

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12743

Adaptacja powieści Dostojewskiego wyciąga na plan pierwszy wątek miłosnego wielokąta, którego centralną postacią jest Nastazja Filipowna. Znaleziona, jako dziewięcioletnia dziewczynka przez Tockiego, traktowana przez niego przedmiotowo, była przygotowywana na utrzymankę. Kiedy jej uroda olśniła kręgi petersburskiej socjety, wokół dziewczyny zaczął wybuchać skandal za skandalem. Zepsute środowisko rosyjskiej socjety jest reprezentowane przez utracjuszy i ludzi przegranych jak Lebiediew, Gania. Stoją obok nich kobiety, Generałowa i jej córki Agłaja i Adelajda, prowadzą salony, w których rozgrywają się te pełne sztuczności, ale i tragiczne układy społeczne. Na tle tych na poły komicznych, na poły tragicznych osobowości, Nastazja, Rogożyn i Myszkin - książę przybyły z odległej Szwajcarii, wydają się jedynymi szczerymi osobami, gotowymi w zgodzie z własnym sumieniem, porwać się na prawdziwe szaleństwo. Myszkin chce się ożenić z Nastazją, a Rogożyn zabija ją, chcąc zatrzymać ją całkowicie dla siebie. Myszkin, dzięki odium psychicznej choroby, które na nim ciąży, ma szansę przyjrzeć się tym relacjom z oddalenia i uczciwie, nazwać je wprost. Społeczeństwo rosyjskie, w swej skostniałej strukturze, jest skazane na wieczne potępienie, w którym każdy szczery gest musi zakończyć się tragedią. Takie jest bowiem powołanie Rosji - jednoczyć cechy Wschodu i Zachodu, stanowić pełnię zabobonnej dzikości i cywilizacji, która może istnieć jedynie w micie. Choćby takim, jak ten, że Iwołgin, jako młody chłopak, spotkał się z Napoleonem pod Moskwą i swoją żelazną logiką i odwagą mówienia prawdy, zaskarbił sobie serdeczną łzę największego wodza swoich czasów. Ten oto potencjał człowieka wielkiego, który krył się w młodzieńcu, został rzucony na pastwę kapralskiego drylu i przemocy rosyjskiej szkoły kadetów. A po wielu latach takiego życia pozostał jedynie strzęp człowieka. Jak każda z postaci w salonie generałowej: pozostały mity i mitomani.