nowości w bibliotece

11.2016

POLA NEGRI

autor: SZWED ŁUKASZ

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT

łączna obsada: 13

liczba ról męskich: 9

liczba ról żeńskich: 4

informacje dodatkowe: Od autora: " Sztuka może być wystawiana jako dramat ale również jako przedstawienie muzyczne. Dobór utworów i ich rozmieszczenie zostawiam twórcom."

liczba stron: 82 s. ;

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12264

Scenariusz rozpoczyna się i kończy na przełomie lat 40. i 50. w Stanach Zjednoczonych i jest fantazją literacką osnutą na faktach z życia Poli Negri. W pierwszej scenie Billy Wilder z uporem maniaka przekonuje Polę, że zdjęcia próbne do "Bulwaru Zachodzącego Słońca" wyszły świetnie i że powinna wrócić na ekran. Ale Pola nie daje rady, boi się ataków i zarzutów o współpracę z nazistami, co chwila przerywa kręcenie. Reżyser daje jej tydzień do namysłu. Kolejne sceny to retrospektywa, która w kilku spotkaniach z różnymi ludźmi pokazuje najważniejsze wydarzenia z życia wielkiej aktorki w nazistowskich Niemczech na chwilę przed wybuchem drugiej wojny światowej, czyli stanowi próbę wyjaśnienia jej powojennych traum i fobii. Poznajemy więc jej skomplikowaną relację z Josephem Goebbelsem, który usiłując ją zdobyć używa wszelkich dostępnych sobie form nacisku, przede wszystkim osaczając ją finansowo i mamiąc propozycjami filmowymi. Widzimy ją też z najbliższymi współpracownikami - Rabinowiczem i Pressburgerem przy montażu "Mazurki", którzy nie są w stanie uświadomić Poli grozy tego, co się wokół niej zaczyna dziać. Nie przekonują jej ani opowieści Paoli, asystentki pochodzenia żydowskiego, ani kolejne odrzucone scenariusze, ani nakazy wyjazdu dla ludzi, z którymi dotychczas pracowała. Dopiero wpuszczony do mieszkania, uratowany z pogromu Nocy Kryształowej, starszy mężczyzna boleśnie uświadamia jej komu i jakiej ideologii użycza twarzy i nazwiska. Poli udaje się uciec do swojego domu we Francji i mimo, że odnajduje ją tam wysłannik Goebbelsa aktorka nie ma zamiaru wracać do Niemiec. Ostatnia scena jest rozmową w amerykańskiej kawiarni z Lidią Baarovą, czeską aktorką, która jako młodziutka dziewczyna wdała się w romans z Goebbelsem, a po wojnie została skazana za kolaborację, co złamało jej filmową karierę. Kobieta mimo upływu lat i świadomości katastrofy, jaka się dokonała, nie potrafi o nazistowskim ministrze propagandy mówić inaczej, jak o swojej wielkiej miłości. Nie potrafi też zrozumieć, co zrobiła źle.