nowości w bibliotece

11.2016

LILIOWA SUKIENKA

autor: JAKÓBCZYK KRYSTYNA

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT DLA DZIECI, SZTUKA LALKOWA

informacje dodatkowe: Obsada` POSTACIE ŻYWOPLANOWE:1. Lilka - główna bohaterka, młoda dziewczyna, dla której świat przepastnej garderoby obdarzony jest magią, a wizyta w nim po piętnastu latach uruchamia wspomnienia, gdy jej Liliowa Sukienka tańczyła niebezpieczny taniec tego jednego pamiętnego lata?; POSTACIE PLASTYCZNE MAGICZNEGO ŚWIATA LILKI:1. Liliowa Sukienka - postać plastyczna alias Lilka w wieku lat jedenastu; Liliowa Sukienka wchodzi z żywoplanową Lilką w relacje zmienne - jest animowana zarówno przez anonimową animatorkę - wówczas Liliowa Sukienka żyje samodzielnie, lecz także przez Lilkę - w tych sytuacjach Lilka jest animatorką, narratorką opowieści i dialoguje z samą sobą jako jedenastoletnią dziewczynką,2. Czerwona Sukienka - Dorota, matka Lilki,3. Tweedowa Marynarka, Tweedowe Spodnie, Fioletowa Koszula - Stefan, ojciec Lilki, inżynier,4. Biała Bluza - Julek - młodszy brat Lilki,5. Dżinsowy Garnitur - Piotr - przyjaciel Stefana, lekarz,6. Pomarańczowa Bluza - Marcel - przyjaciel Lilki,7

liczba stron: 46 s. ;

liczba aktów: 2

odbiorcy: Dzieci od lat 10.

sygnatura: 12274

Od autora: "Sztuka adresowana jest do twórców szeroko pojętego teatru lalek i teatru plastycznego, w którym bohaterami są bardzo specyficzne lalki teatralne wykonane z różnych części garderoby i dostosowane do niezwykłych możliwości animacyjnych. Do starej willi przyjeżdża w sprawach spadkowych z Paryża dwudziestokilkuletnia Lilka. Robi porządki w wielkiej garderobie-szafie i wspomina lato i jeden rok swojej biografii, gdy miała lat jedenaście. Lilka ma niezwykle bujną wyobraźnię, skłonności do mieszania fikcji z rzeczywistością, fioła na punkcie ubrań i postrzega każdego poprzez jego ubranie. Alter ego Lilki jest jej dziecięca Liliowa Sukienka. Rodzice Lilki się rozwiedli, ukrywając to przed dziećmi: Liliową Sukienką (11) i Białą Bluzą (8). Ojciec - Tweedowy Garnitur wyjeżdża służbowo na rok do Afryki, a do willi Lilki wprowadza się bliski przyjaciel matki - Doroty - jej personifikacją jest Czerwona Sukienka - pan Adam, czyli Czarna Skórzana Kurtka. Adam zastąpić ma im ojca, ale Lilka nie akceptuje go, uważa za swego wroga. Dorota jest aktorką, a Adam reżyserem serialu filmowego. Liliowa Sukienka razem ze swoim przyjacielem, Marcelem - Zielona Bluza odwiedza doktora Piotra - Dżinsowy Garnitur, przyjaciela ojca. Chce go prosić o pomoc w sprawie konfliktu z panem Adamem. Doktor Piotr opowiada dzieciom o swoich podróżach i pokazuje im hodowlę rzadkich roślin, w tym groźnych trujących grzybków halucynogennych. Lilka dowiaduje się, że można się nimi otruć nawet śmiertelnie i postanawia przy ich pomocy pozbyć się pana Adama. Wykrada od doktora Piotra hodowlę grzybków i z premedytacją planuje zbrodnię. Najpierw przeprowadza dwie próby skuteczności działania grzybków: pierwszą na znienawidzonym kocie Szocie, który po zażyciu grzybków ginie w pojedynku z bulterierem Aresem, drugą na sobie. Po zażyciu grzybków Lilka zapada w sen. We śnie Lilka przenosi się do Afryki i poszukuje tam zaginionego ojca. W czasie tych poszukiwań spotyka kilku członków swojej rodziny, od których dowiaduje się dziwnych rzeczy o swoim ojcu, ale nie chce wierzyć, że historia z epidemią była kłamstwem udaremniającym Lilce i Julkowi przyjazd na wakacje do Afryki. Zażycie grzybków i długi sen Lilki rodzina uznaje za próbę samobójczą, a Lilka nie wyprowadza ich z błędu. Postanawia zrobić jeszcze jedną próbę. W tym celu podaje grzybki pani Amelii - Lawendowa Sukienka - miłej, schorowanej sąsiadce, która chce umrzeć. Lilka pomaga jej w tym. Liliowa Sukienka czuwa całą noc przy zmarłej i przeszukuje jej pokój, aby zabrać słoik ze swoimi grzybkami. Słoik tłucze się i rani zmarłą, a Lilka zaszywa jej ranę i maskuje ją rękawiczką. Podejrzane działania Lilki ktoś obserwuje. Pogrzeb pani Amelii jest smutną ceremonią pakowania Lawendowej Sukni do wielkiego kufra i wynoszenia go na strych. Uczestniczy w nim rodzina Lilki, opiekunka Lilki, pani Janeczka - Suknia w Pepitkę oraz pani Aurelia - Popielata Suknia - bliźniacza siostra Amelii. Aurelia sugeruje Lilce, że wie dużo o jej haniebnych postępkach. Lecz Lilka nie jest pewna, czy Aurelia nie jest przypadkiem Amelią. Aby to sprawdzić razem z Marcelem udają się nocą na wyprawę na cmentarz. Tu dzieci są świadkami, jak Czarne Garnitury na rozkaz Aurelii przeszukują trumnę Amelii i wykradają jej cenny pierścionek. Aurelia znajduje w trumnie również kolejny liliowy guzik od Liliowej Sukienki i upewnia się, że Lilka nie jedno ma na sumieniu. Lilka świadoma gróźb Aurelii chce pozbyć się hodowli grzybków i wyrzuca je w raz ze słoikiem na śmietnik. Słoik tłucze się, a grzybkami trują się ptaki. Lilka nieoczekiwanie dostaje od pani Aurelii zaproszenie na kolację. W czasie wizyty Aurelia wyjawia, że wie wszystko o postępkach Lilki i stawia jej ultimatum: będzie milczeć, jeśli Lilka pozbędzie się pani Janeczki, gdyż Aurelia chce zagarnąć cały majątek po Amelii. Lilka odmawia. Wówczas Aurelia informuje ją, że Lilka została przez nią otruta. Lilka przerażona wraca do domu i prosi o pomoc panią Janeczkę, która aplikuje jej kurację odtruwającą. Lilka udaje, że śpi i podsłuchuje rozmowę pana Adama, Ady - Małej Czarnej i Aurelii. Ta trójka planuje wyczyścić konto matki Lilki, wykorzystując fakt, że pogotowie zabrało ją z planu filmowego do szpitala. Lilka i pani Janeczka działają wspólnie: ustalają, w którym szpitalu leży Dorota i chcą uprzedzić ją o podstępnym działaniu Adama. Lilka podaje Adamowi i Adzie trującą sałatkę z grzybkami. Gdy Lilka i pani Janeczka jadą do szpitala, są świadkami tragicznego wypadku samochodowego, w którym samochód Adama spada z mostu do Wisły - Adam i Ada giną. Lilka jest przekonana, że przyczyną wypadku było silne działanie jej trucizny. Przerażona Lilka rozmawia w szpitalu w doktorem Piotrem. Ma wyrzuty sumienia i poczucie winy. Zaskoczona dowiaduje się, że to nie były wcale grzybki trujące, a wszystkie jej rzekome otrucia - to tylko nieszczęśliwe zbiegi okoliczności. Lilka przeżywa szok. W epilogu dorosła Lilka opowiada w skrócie swoje dalsze losy. Powrót ojca nie doprowadza do scalenia rodziny. Lilka zazdrosna wciąż o miłość ojca, niszczy jego kolejne związki z kobietami i ma coraz większe trudności z odróżnianiem fikcji od rzeczywistości. Wyjeżdża do Paryża i przebywa kilka lat w zakładzie leczniczym. Ojciec utrzymuje z nią kontakt, lecz matka - sławna teraz aktorka - odwiedza ją niezwykle rzadko. Wizyta Lilki w starym domu jej dzieciństwa odbywa się w ramach przepustki."