nowości w bibliotece

08.2017

MARY PAGE MARLOWE

autor: LETTS TRACY

autor przekładu: SEMIL MAŁGORZATA

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT

informacje dodatkowe: Osoby; MARY PAGE Marlowe- dziesięć miesięcy, MARY PAGE Marlowe- dwanaście lat, MARY PAGE Marlowe- dziewiętnaście lat, MARY PAGE Marlowe- dwadzieścia siedem i trzydzieści sześć lat, MARY PAGE Marlowe- czterdzieści i czterdzieści cztery lata, MARY PAGE Marlowe- pięćdziesiąt lat, MARY PAGE Marlowe- pięćdziesiąt dziewięć, sześćdziesiąt trzy i sześćdziesiąt dziewięć lat, LOUIS Gilbert, WENDY Gilbert, LORNA, CONNIE, ANDY,ED Marlowe, ROBERTA Marlowe, PSYCHOTERAPEUTKA, PIELĘGNIARKA, RAY, DAN, BEN.

odbiorcy: Dorośli.

sygnatura: 12444

Wiwisekcja kobiecego losu na przykładzie tytułowej bohaterki dramatu. Mary Page Marlowe poznajemy w kolejnych epizodach z jej życia, prezentowanych nielinearnie, przypominających chaotyczne kwadraty patchworkowej narzuty zszywanej przez kobiety z jej rodziny, którą w ostatniej scenie Mary chce zanieść do pralni chemicznej. Sami musimy złożyć z nich koleje losu Mary Page, która w młodości bardzo chciała wyrwać się z utartych kolein, ale okazała się zbyt słaba, aby pokierować swoim życiem świadomie. Dorastając w latach 60. w Stanach Zjednoczonych, w okresie sporych przemian obyczajowych, miała jeszcze marzenia. Odrzucając oświadczyny kolegi z college’u, marzyła o wyjeździe do Paryża. W miarę upływu lat widzimy jednak, że podobnie jak wiele innych kobiet, dała się zaszufladkować i uwięzić między kuchnią, sypialnią a pokojem dziecięcym. Frustrację wyładowywała wdając się w przypadkowe romanse lub nadużywając alkoholu, z goryczą powtarzając: "My, kobiety, mamy z góry określone role, i jest tylko jeden sposób na to, by być żoną, albo córką, albo mamą. Albo kochanką".Z recenzji: "Za pomocą krótkich, kilku-, kilkunastominutowych scen poznajemy Mary Page w różnych etapach jej życia. Jak na mechanizmy pamięci przystało, zagłębiamy się w losy bohaterki, które nie podlegają stopniowaniu na ważne i mniej ważne. Nie ma tu też zachowanej hierarchii czasowej. Fakty we wspomnieniach przecież funkcjonują inaczej - z czasem nabiera się do nich dystansu, choć niekoniecznie tracą na znaczeniu. Autor sztuki nie określa ich, ani nie komentuje. Przekazuje wiedzę o Mary Page za pomocą gęstych scenek rodzajowych, przybliżających nam życiorys bohaterki w wycinkach na tyle krótkich, by nie pozwoliły od razu zrozumieć jej działań i motywacji, jednocześnie na tyle długich, by obraz bohaterki z danego okresu jej życia był zrozumiały. Z tych wycinków, rozrzuconych przez pamięć niczym puzzle, układamy kawałek po kawałku opowieść o jej życiu, mając przy tym pełną swobodę interpretacji czy oceny. Punktem wspólnym niemal wszystkich epizodów jest zagubienie, nieporadność granicząca z bezradnością".(Łukasz Rudziński, Co pamiętasz, Mary Page? O "Mary Page Marlowe" Teatru Wybrzeże, www.trojmiasto.pl, http://kultura.trojmiasto.pl/Co-pamietasz-Mary-Page-O-Mary-Page-Marlowe-Teatru-Wybrzeze-n114779.html)