nowości w bibliotece

10.2017

KOCHAJMY WIEDŹMY

autor: GUŚNIOWSKA MARTA

rodzaj utworu: dramat

klasyfikacja gatunkowa: DRAMAT DLA DZIECI, SZTUKA LALKOWA

informacje dodatkowe: Sztuka wielopostaciowa.

liczba stron: 50 s. ;

liczba aktów: 3

odbiorcy: Dzieci.

sygnatura: 12474

Trzy wróżki mieszkają na Lawendowym Wzgórzu i przyjaźnią się ludźmi. Robią dla nich eliksiry, a do każdego dodają gałązkę lawendy. Pewnego dnia okazuje się, że zabrakło ziela. Całe wzgórze zostało ogołocone. Kobiety zapomniały zasadzić nowe. Środowisko ulega degradacji, a Wróżki pozbawione podstawowego składnika czarów, powoli tracą przychylność ludzi. Po wielu latach, trzy samotne Wiedźmy mieszkają na Łysej Górze. Pewnego dnia przychodzi do nich Król i prosi o eliksir dla żony, która nie może urodzić dziecka. Wiedźmy sięgają po tajemne księgi i znajdują w nich odpowiedni przepis. Przygotowują miksturę, a w zamian za to chcą od Króla wybudowania ośrodka eksperymentalnego, w którym będą prowadzić badania nad eliksirem młodości, bo na nim najbardziej im zależy.Niebawem Król powraca. Urodził mu się syn, ale jego matka zmarła w połogu. Król żąda od Wiedźm opieki nad królewiczem. Mają one, pradawnym zwyczajem, zostać jego chrzestnymi matkami. Niechętne pomysłowi Wiedźmy, czując brzemię odpowiedzialności, wyrażają zgodę. Umawiają się na przenosiny do zamku. Kiedy w końcu są gotowe, pojawiają się na dworze królewskim. Jednak czas w świecie Wiedźm płynie znacznie wolniej. W komnacie, matki chrzestne spotykają dorosłego Królewicza, a właściwie następcę tronu. Król bowiem zmarł w międzyczasie, a jego królestwo popadło w całkowitą ruinę. Wiedźmy muszą wziąć odpowiedzialność za edukację Królewicza, muszą go wszystkiego nauczyć, by odbudował kraj i zaopiekował się poddanymi. W drogę na Wyspę Hokus-Pokus, do Królewskiej Akademii Nauk, wyrusza z królewiczem Wiedźma III. Pozostałe wracają do domu, przygotowywać eliksir młodości.Młody król i Wiedźma III trafiają do Kuźni, którą prowadzi Klacz, ponieważ Kowal nie jest w stanie sprostać obowiązkom. Nie dostaną koni do dalszej podróży, pokornie wyruszają więc pieszo. Obiad chcą zjeść w Karczmie. Spotykają tam Babę - właścicielkę. Wiedźma III nie chce zapłacić za obiad, Baba więc wtrąca ich do lochu. Wydostać się z niego pomaga bohaterom Ofelia - kura, która czeka na śmierć w rosole. W poszukiwaniach właściwej drogi do szkoły pomaga bohaterom Drogowskaz oraz dwaj Handlarze, a dopływają tam statkiem, na którym Kucharz ogłosił strajk głodowy z powodu niewiary we własne umiejętności i przeświadczeniu o braku szczęścia. Dzięki sugestiom Królewicza, że przesala potrawy, bo wciąż roni nich łzy, Kuchcik odzyskuje dobry humor, a Kapitan, z wdzięczności, wysadza ich na wyspie Hokus-Pokus. Czarodziej spotkany na wyspie proponuje Wiedźmie sok z łodygi Rośliny, który pozwala na zachowanie młodości. Wiedźma z dala od Łysej Góry starzeje się. Jednak ta odrzuca propozycję, chce do końca towarzyszyć Królowi. A ten, kiedy dociera do Akademii dowiaduje się, że jej nie ma. Szkołą jest sama droga do Akademii. Król więc jest gotowy do kierowania państwem. Wiedźma zaś dzięki starzeniu, uświadomiła sobie wartość tego procesu i pogodziła się z nim.Tekst łączy dwa plany - żywy, kiedy akcja toczy się na Łysej Górze i na Wyspie Hokus, zaś w akcie drugim, "akcie drogi", pojawiają się lalki. Język dramatu jest przesycony słownymi gagami, dialog składa się z zabawnych ripost. W skrzących się dowcipem kolejnych scenach, zatraca się przekaz znaczeniowy dramatu. Wyzwaniem dla inscenizatorów jest go wydobyć, a nie pozostać na powierzchni żartu, który zadowoli głównie dorosłych.